محمدحسین خطیر؛ مسعود حقیقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاستهای آن زمانی محقق میشود که نظام ارزیابی موثری با شاخصهای مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیتهای واقعی، قضاوت متخصصان نمیتواند به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاستهای آن زمانی محقق میشود که نظام ارزیابی موثری با شاخصهای مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیتهای واقعی، قضاوت متخصصان نمیتواند به صورت اعداد کمّی قطعی بیان و تفسیر شوند و دادهها و اعداد قطعی به منظور مدل کردن سیستمهای دنیای واقعی بعلت عدم قطعیت موجود در قضاوت تصمیم گیرندگان ناکافی است، از این رو این مطالعه با اتکاء به تئوری فازی انجام شد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه آماری، به روش نمونهگیری در دسترس، متشکل از 20 نفر خبره شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه و 10 نفر از مدیران ارشد مناطق مختلف آموزش و پروش شهر تهران میباشد. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. فرایند تحقیق در حوزۀ وزن دهی و رتبهبندی شاخصها، با طراحی سه پرسشنامه در 5 مرحله شامل دلفی فازی و تاپسیس فازی، بهترین-بدترین، دیمتیل و روش تحلیل شبکهای انجام شد. یافتهها نشان داد با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی، شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران که از قبل شناسایی شده بود، به ترتیب مهارتهای ارتباطی، ویژگی شخصیتی، مهارت مدیریتی، قابلیتها و مهارتهای حرفهای و مهارت تصمیمگیری رتبهبندی شدند. نتیجه اینکه، استفاده از روشهای چندمعیاره فازی، نتایج واقعیتری را نسبت به روشهای کمّی یا کیفی در موقعیتهای عملی ارائه داده و قابلیت اجرایی بیشتری دارند.